יום שבת, 18 בדצמבר 2010

19/12/2010 HOVAVLETTERS "כל עוד קיים הסיכוי לסיכון"

כל עוד קיים הסיכוי לסיכון,”
נו, זה נשמע משפט מאיזשהו מחזה...  To be or not to be.
לא ולא. במשפט זה בעצם טמון הסוד!
 כאשר הייתי ילד שובב, אחד המשחקים החביבים עלי היה לקחת קש פשוט, עם סבון נוזלי ("אמה"... זוכרים?)  ולהפריח בלונים, אני זוכר כיצד היינו מתחרים מי יצליח להפריח יותר בועות מבלי שהן תתפוצצנה באוויר. המנצח היה זה שהצליח לנפח יותר ויותר בועות באוויר, שהחזיקו מעמד זמן רב יותר מהחברים.
עכשיו, כשהתבגרתי, בכל משחק טמון גם משל וגם נמשל. באחד הלילות האחרונים הבנתי: זאת בדיוק תמונת המצב להיום. תארו לכם המון בלוני סבון "אמה" באוויר ,כל אחד ואחד מהם בעל פוטנציאל להפוך מבועה תיאורטית לסיכון ממשי. אולם, כל עוד הבועה לא התפוצצה קיים הסיכוי -בעיני המשקיע- שהסיכון לא יתממש. אם הסיכון לא יתממש יתקיים המשך המומנטום של שוק המניות.
ברור לכל כי שוק המניות היום זול יותר משוק האג"ח. אין בכוונתי כלל לומר כי המצב הכלכלי  שפיר וכי עלינו על דרך המלך. ממש לא כך הוא הדבר.
המצב הוא כזה: שוק האג"ח (בחו"ל) אשר אמור לתת למשקיעים אינדיקציות בדבר הסיכון הגלום בפירמות, אינו מתפקד בשל רכישות חסרות תקדים של בנקים מרכזים. לכן שוק האג"ח במשוואה זו יהיה יקר יותר משוק המניות.
על המטבעות כבר כתבנו, הפעם נרחיב בניתוח שוק הסחורות.
 השבוע, לאחר אחת ההרצאות שלי, ניגש אלי איש נחמד מאוד ואמר: "ילד: יש לך עוד הרבה מה ללמוד, אני מוגן".
שאלתי: "מדוע?" ענה האיש: "אני מושקע בתעודות סל זהב. בשנתיים האחרונות העברתי את כל חסכונותיי לתעודות אלו".
התפתחה שיחה שבה העזתי ושאלתי: "אמור, מה לדעתך יקרה למחיר הזהב בהנחה כי השוק ירד שלא מתוך מגמה תיקון אלא מתוך מגמת ירידה?" (קראו היטב!)
הוא אמר: "ילד, לך ותקרא קצת... הזהב יגיע ל 5,000$ !" וצחק.
"באמת" אמרתי: "נניח שכך. הנחת העבודה שלך היא נכונה, אולם תעודות הסל שלך לא ישקפו מחיר של 5,000$ לאונקיה, מחיר זה יהיה אצל ספסרי המתכות..."
פתאום השתנתה האווירה, החל רגע של רצינות, אני מזהה רגעים כאלו. האיש אמר: "בוא נשב רגע ותסביר לי שוב."
"אוקיי" אמרתי: "כל עוד קיים הסיכוי לסיכון, כל עוד הגירעון גדל, כל עוד יש מי שמסוגל להמשיך להדפיס כסף ולקנות, כל עוד הפרמטרים של הסיכון מתקיימים בצפיות ימשיך מחיר התעודה שלך לעלות."
"נו? ואז?" שאל.
"נו ואז" אמרתי "לא נו, אלא אוי וויי צומיר.. אם יתממש אחד הסיכונים למציאות של ממש, המשקיעים יחפשו קודם כל נזילות. היות שהתעודות הללו אינן מחזיקות בנכס הבסיס - קרי זהב - אלא רק כותבות חוזים, אזי כולם ימכרו ויחפשו נזילות!"
הוספתי ואמרתי: "בכל זאת אני מסכים איתך: מחיר האונקיה ייתכן שיגיע ל 5,000 $ , אך מחיר זה תשלם ברח' לילינבלום אצל סוחרי המטבעות...אלו הם אותם האנשים שעד לפני תקופה מסוימת החליפו שטרות. הם יבינו מהר מאוד כי כדאי להחזיק בכיס של המעיל אונקיות. שם המחיר יהיה 5,000$" .

"רגע" ,עכשיו הוא ממשיך (ועדין קורא לי "ילד"):"מה שאתה אומר הוא כי גם בשוק המתכות מתקיים אותו סחרור רק בעצמות גבוהות יותר!"
 זהו! עשיתי את שלי. זה הזמן להרים כוס תה "לחיים", בדיוק כך, אדוני! ולא רק שם אלא בכל שוק הסחורות!
עכשיו הוא כבר לא עוזב אותי. כלומר: "ילד (שוב פעם "ילד"): כדאי  שאחזיק חלק מהכסף במטילים ממשיים?"
נעצתי בו מבט, חשבתי והחלטתי לשאול אותו שאלה פשוטה: "אמור לי אדוני המלומד: נניח שהייתי זורק אותך במדבר ונותן לך לבחור בין מזוודה של מליון דולר ,לבין אספקה בלתי פוסקת של בקבוקי מים ואוכל משובח. במה תבחר?"
"במדבר ברור שבמים ואוכל" השיב.
"ואם הייתי שואל אותך את אותה השאלה בהנחה שאתה ממוקם בביתך?"
"שם הייתי עונה: מליון דולר".
 "מדוע בכל פעם בחרת בחירה אחרת? התשובה לכך פשוטה: כאשר שקיים סיכון ריאלי ממשי  אתה תמיד תבחר בנכס מוחשי "...
 מר ברננקי הוא הראשן שבראשונים ליצירת תופעת העושר והאושר המדומה. ברור לכל כי הוא ימשיך וידפיס כסף. בכל פעם שממתינים לנאומו, חבר טוב מתקשר ואומר: "האיש עומד לשאת דברים" אני עונה כי אין כל טעם בהאזנה, היות שהוא ימשיך ויאמר את אותו הדבר. הוא ידפיס וידפיס וידפיס עוד דולרים כי כבר לא ניתן אחרת .
מחירי הסחורות, אליהם התייחסתי בהרחבה בשנה האחרונה, אלו רק ימשיכו ויעלו. המשקיעים יהיו מוכנים לשלם כמעט כל מחיר בעבור הסחורות,מתוך ההנחה כי מחיר מניה יכול להיות אפס לא כך מחיר סחורה.
נקודה נוספת אותה הייתי רוצה להאיר: אחת הטעויות של משקיעים היא שהם מתמחרים ומחליטים איזו מניה לקנות או למכור בתשואה,לא פעם שמעתי : "דע לך זה כבר עלה... לא כדאי לרכוש כרגע.." או לחילופין: "המחיר ירד מאוד, היא כבר נראית אטרקטיבית",
 מי שמוכן לשלם 1,400 $ בעבור אונקיה יהיה מוכן לשלם גם 1,700 $.  כך גם מי שימכור.
לעולם אין לנתח כדאיות בתשואה, אלא בנכס הבסיס. יש לבדוק האם התנאים הכלכליים תומכים בהמשך עליה או ירידה של נכס הבסיס.  על כן, כל עוד קיים הסיכוי לסיכון, מחירי הסחורות בבורסות ימשיכו ויטפסו מעלה מעלה. ביום שבו יהפוך אחד הסיכונים למציאות כלכלית, המחזה ישתנה!
 לכן כל עוד בועות ה"אמה" באוויר יכול הפרופסור ברננקי להיות זחוח ורגוע .
מחירן הגבוה של סחורות מפצה על ערכו ההולך ופוחת של הדולר אל מול מטבעת עיקריים. זאת המגמה השולטת.
אז מתי זה יקרה?
 הדבר הבטוח ביותר שניתן לומר הוא שזה קורה כבר עכשיו. רעידות האדמה הכלכליות מתרחשות בכל יום  אלא שהם כרגע בגדר 3.5 בסולם ריכטר. ההתנהלות הכלכלית העולמית מזכירה את דרך הטיפול של ישראל בתחום כבאות האש, איך הפכנו ברגע לקבצני מטוסים גאים.
 מי שמנהל את כלכלת העולם יודע ומבין זה יקרה, כל עוד תימשך הנכונות הבלתי פוסקת של הבנקים המרכזיים להדפיס כסף וכל עוד לא קיבלנו רעידה בעצמה 9 בסולם ריכטר זה יימשך.
 אולם שיהיה ברור: החושים חייבים להיות מחודדים, האוזניים חייבות שתהיינה כרויות, אסור לתת לעיניים לשפוט על פי מראה בלבד.
תוכנית התמריצים השנייה, במתכונת שבה הוצעה, תגרום להמשך תופעת זרימת כספים אדירה אל תוך מה שקרוי "שווקים מתפתחים". אלו שמנסים להילחם בתופעה זו כדי למנוע "תרחישי בועה" לא יצליחו אל מול נחשולי הכסף האדירים שיזרמו לשווקים. אלו רק מעבים ומחריפים עוד ועוד את סחרחורת השווקים.
 היה יכול להיות נבון הרבה יותר לתת תוכניות תמריצים לעידוד ופיתוח נכסים מוחשיים, כגון הטבות בסלילת כבישי אגרה, הקמת מקורות אנרגיה חלופית, כל מה שבעזרתו ניתן יהיה לשלוט על התמריץ.
 במתכונת הנוכחית, דמו לכם לחיצה על בלון: כל לחיצה תמיד תיצור בועה במקום חדש.
 זה היה טוב לתת דמי חנוכה, אבל טוב יותר לדעת להיכן הכסף הולך.
 נמשיך לעקוב ולעדכן.
 תודה לכל אחד מכם על הזכות והעונג לשרתו

חובב רן
חובב רן עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בגדר דעתו אישית בלבד ואין להיסמך עליה או להסיק כל מסקנה בגין נקיטת פעולות מסוימות  ,אין להעתיק או לשכתב ללא הסכמת הכותב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה