יום שבת, 19 במרץ 2011

HOVAVLETTERS התייחסות למצב ביפן

שלום לכל קוראי.
ברצוני לפרסם התייחסות קצרה למצב ביפן.
אין מילים לתאר... בפתיח מכתב זה אני מבקש להדגיש כי ליבי עם העם היפני, ליבי עם הקורבנות והנפגעים.
אסון הטבע ומשבר הגרעין המתרחשים ביפן במקביל, הם מסוג המשברים שיכולים לדחות משברים קיימים, כמו בעבר.
להבנתי, הקשר בין משבר הנדל"ן לבין אירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב הוא ישיר וברור: אחד הדברים הראשונים שעשה הבנק המרכזי האמריקאי כתגובה לפיצוץ "מגדלי התאומים" היה יישום מדיניות מוניטארית ופיסקאלית מרחיבה. הכסף ממש "זרם ברחובות" והמשקיעים חיפשו איך להכפיל את הונם במהירות ובספקולציות "היתוליות". כך נולד משבר ה"סאב – פריים".
 בחזרה למצב ביפן :
תחושת המשבר וחומרת המצב יסייעו לממשלות להגדיל את הגירעון. כל מי שחשב כי נראה האטה בהרחבה הפיסקאלית טועה.כל מי שחשב כי הבנק המרכזי בארצות הברית יפסיק או ימתן את תוכנית ההקלה כבר בחודש יוני הקרוב טועה. הם יעשו שוב את אותה הטעות: יזרימו כספים ויתנו לאזרחים תחושת "מצב עסקים כרגיל". ההרחבה והגידול בגירעון יימשכו. כאשר הם יתעוררו כבר יהיה מאוחר מדי.
ליפן יש חוב לאומי ענק של 200% מהתוצר (תל"ג), בערך 11 טריליון דולר, אולם שעת חירום היא והעולם יקבל בהבנה את הרחבת הגירעון - וזה בדיוק מה שהם יעשו.
לכן: תוצאות תהליך שיקום הכלכלה צפויות לתמוך בשווקים. מנגד יתגברו הלחצים האינפלציוניים.  מי שיסבול הוא זה שעיקר עיסוקו בסחר באגרות חוב. המניות והסחורות ייהנו מעליות. הסחורות בקצב מוגבר יותר.
היפנים הינם עם שונא לכלוך, עם ללא ימי זיכרון.  ברגע שהאדמה תירגע הם יצאו עם מטאטא לרחובות. זוכרים את מנהג ה"חרקירי"? הממשלה תעשה את כל הטעויות.הם ידפיסו וידפיסו...
השלכות נוספות:
שמעתי וקראתי כי ישנם רבים המספידים את משק האנרגיה הגרעינית. נו, באמת: אין בעולם כל מקור אנרגיה חלופי. הטכנולוגיות האחרות, בין אם תרמיות, סולריות ואחרות הן בחיתוליהן. חלקם יקרות עד מאוד.
כפי שאני רואה זאת, ההפך הוא הנכון.  העולם יאכוף אמנות גרעיניות, בדיוק כפי שעושים "טסט" לרכב, אחת לשנה, כך יעשו לכורים גרעיניים,בדיוק כפי שיש "טוטאל-לוס" לרכב כך יהיה עם כורים גרעיניים. כל מדינה שתיחשד כי יש לה אחזקות גרעיניות ושלא תהא חלק מאמנה זו, יוטלו עליה סנקציות כלכליות חריפות. יוטלו מיסים ומכסים על היבוא ממנה כדי לממן נזקים עתידיים הצפויים מחוסר בקרה. המיסים וההיטלים יהיו כה גבוהים עד שלאותה מדינה לא תהא ברירה אלא להצטרף לפיקוח הבינלאומי. אני מניח שאפשרות זו לא תגרום להרבה נחת, בעיקר לשתי מדינות במזרח התיכון ... .
נקודה נוספת למחשבה: העולם מקבל שיעור מדהים בדילמה: מי מחזיק את עתודות האנרגיה הגדולות בעולם? משטרים שחוסנם מוטל בספק! היום הוא מלך ומחר הוא פליט.
מנקודת מבטי: מחיר האורניום צפוי דווקא לעלות בחזקה בשנים הקרובות. הוא מהווה עתה הזדמנות בעבור אילו שמאמינים כך, בעלי אורך נשימה.
"מלחמת העולם השלישית": בשעתו כתבתי כי מלחמה זו מתרחשת בסקטור המטבעות ועל כן הסחורות מתחזקות. אין שינוי בהערכה כלפי מחיר אונקיית כסף וזהב: מעלה, מעלה.
אז מכור את המאזדה, קנה טרקטור!

 זה הולך להיות מרתק האמינו לי. נמשיך לעקוב, נמשיך לעדכן.
 שלכם,
 חובב רן
חובב רן עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בגדר דעתו אישית בלבד ואין להיסמך עליה או להסיק כל מסקנה בגין נקיטת פעולות מסוימות  ,אין להעתיק או לשכתב ללא הסכמת הכותב.

תגובה 1: