יום רביעי, 29 ביוני 2011

HOVAVLETTERS איש קטן

כילד מתבגר, אחד המקומות בהם הייתי נוהג לבקר היה השוק. כן, כן, אפילו הייתי חביב הרוכלים. הם קראו לי "איש קטן", משהו כמו ילד-גבר...  בביקוריי בימי שישי הייתה תופעה שריתקה אותי:  כשהייתי מגיע לשוק עם בוקר, מחירם של הפירות היה נקוב. אחר הצהריים מחירם היה יורד, לעיתים ליותר ממחצית.
לימים, כאשר העמקתי בלימודיי השווקים, התוודעתי לאסטרטגיה הקרויה "מכירה בשורט".
אתאר זאת בפשטות: נניח שהייתי ניגש לאחד הרוכלים בבוקר, אחד שמכר תפוח אחד ב 10 לירות. הייתי מבקש ממנו להשאיל לי תפוח אחד, כאשר אני מבטיח לו שעד לשעה בה ייסגר השוק - אני מחויב להחזיר לו את התפוח שלקחתי בהשאלה. הרוכל יגלה נכונות וייתן לי תפוח אחד. אני אקח את התפוח ואמכור אותו בשוק ב- 10 לירות. אחר הצהריים אשוב לשוק, כאשר מחירם של התפוחים ירד ל- 7 לירות. אז ארכוש תפוח אחד ואחזיר לרוכל.
זוכרים? לקחתי תפוח אחד בהשאלה. מכרתי אותו ב- 10 לירות ובצהריי היום רכשתי את אותו התפוח ב- 7 לירות. ס"ה הרווחתי 3 לירות! לא רע לאיש קטן...
אם הייתי מספיק מוכשר להסביר לכם את התופעה, אז הצלחתי ללמד מהי "מכירה בשורט":  אני מוכר דבר שאינו ברשותי, תחת הבטחה להחזירו תוך תקופה מסוימת.  אני עושה זאת כי אני מאמין שמחיר הנכס ירד.
במקום על "שורט" בתפוחי השוק של פרדס כץ, בואו נדבר על שורט באג"ח אמריקאי:
הביקוש לאגרות החוב האמריקאיות בשנים האחרונות נבע ממספר סיבות. מבלי להיכנס לפירוט נמנה כמה מהן:
·         כרגע אין תחליף לאג"ח אמריקאי.
·         משקיעים שהאמינו ביכולת המשק האמריקאי לצאת המסבך אליו נקלע.
·         רכישות הדדיות של כלכלות כדי לשמור על איזונים עולמיים, מוסדות פיננסים ,משקיעים מוסדיים ועוד.
אולם ברור כי החוב הגדול של ארצות הברית לא ייטב עמה. על כן תרחיש שבו נראה מכירה של אגרות החוב הללו, הוא בהחלט ראוי לדיון.
יהיה קשה מאד לקבוע את העיתוי.  אנחנו יכולים דווקא לראות בטווח הקצר התחזקות של המטבע האמריקאי.  אני מפנה אתכם למכתבי מיום  21/6/2011 בו כתבתי כי השווקים יכולים להראות נתונים מעודדים בכלכלה האמריקאית. אך בטווח הארוך יותר, הדולר הוא קנה רצוץ! החוב הלאומי של אמריקה ידרדר את מעמדו ואת חוסנו. לכן מכירה של אגרות החוב האמריקאיות היא רק עניין של עיתוי ומציאת אלטרנטיבה.
דוגמה מצוינת למצב הרגיש מצויה בסיפור "המלך העירום": ברגע בו יקום נגיד-בנק בעולם ויעז לומר (את מה שכולם חושבים!) ולהמליץ לבנק אותו הוא מנהל להעלות את מינון הסחורות הפיזיות שבהחזקתו, הוא יסמן תהליך ומגמה.
כן, אני רואה שזה בהחלט קורה: ככל שקטן חלקה של אמריקה בגידול ובייצור סחורות ,כמו נפט, חיטה ודומיהם, מחירם העתידי בהחלט עלול להיות נקוב במטבע אחר - או כל יחס המרה, למעט בדולר ... הכלכלה הגדולה בעולם?...
מכירה ב"שורט" היא עסק מורכב למדי. ישנן תעודות סל כמו TMV,PST,TYO,TBF המבצעות את ה"שורט" בעבור המשקיעים. אין באמור כאן הצעה לנקיטת פעולה אלא יותר בגדר הרחבה והבנה של תהליכים שעתידים להתרחש.
בקרוב אוציא התייחסות רחבה בנוגע למחיר אונקיית הכסף. אסביר את הקשר בין הביקוש התעשייתי לביקוש הפיזי ומדוע מחיר האונקיה עוד יכול לעלות ויהיה השקעת העשור.
במשפט מסכם אחד: עוד יתגעגעו למחיר הנוכחי של אונקיית הכסף!
רן חובב אינו יועץ השקעות ,עוסק בניתוח טכני ומגמות כלכליות חובב רן עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בגדר דעתו אישית בלבד ואין להיסמך עליה או להסיק כל מסקנה בגין נקיטת פעולות מסוימות  ,אין להעתיק או לשכתב ללא הסכמת הכותב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה